تاریخچه سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری زاهدان

تاریخچه سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری زاهدان

 تحقیقات به عمل آمده نشان میدهد که اولین واحد آتش نشانی زاهدان در سال ١٣١٧ در محل شهرداری مرکزی و در ضلع غربی باغ تاسیس گردید. که تعداد  سه نفر از کارکنان شهرداری به کمک یک خودروی روسی تانکر دار که یک دستگاه پمپ فشار قوی بر روی آن نصب شده بود خدمات اطفاء حریق را انجام  می دادند . با توجه به اینکه در آن زمان شهر از توسعه و گسترش چندانی برخوردار نبود این تعداد نیرو تنها در طول روز خدمات خود را ارائه می نمودند. در این مورد، موضوع اتلاف وقت ناشی از عدم حضور به موقع و عدم آمادگی مستمر جهت اعزام نیرو به محل آتش سوزی همراه با عدم برخورداری از تخصصهای لازم در امر اطفاء حریق موجب ضایعات جبران ناپذیری می گردید.

با گسترش شهر مسئولین شهرداری دریافتند که در صورتی خدمات امداد رسانی و اطفاء حریق ثمربخش خواهد بود که واحد آتشنشانی بصورت منسجم و تمام وقت انجام وظیفه نماید. لذا با برنامه ریزی هایی که صورت پذیرفت نیروهای آتشنشانی به ٣٠ نفر افزایش یافت و در باغ استانداری یک اتاق از ساختمان به عنوان واحد آتشنشانی تعیین و نیروها در سه شیفت ٢۴ ساعته انجام وظیفه می نمودند.

در طول سالهای ۶٠ الی ۶۵ تجهیزات اضافی اطفائی سازمان تا حدی تکمیل و مجهز شده و یک واحد آتشنشانی به دو واحد تقسیم گردید که یکی از واحد ها در ساختمان واقع در خیابان امام خمینی(ره) جنب شرکت نفت که هم اکنون ایستگاه شماره ی۱۰ میباشد ، و واحد دیگردر شهرداری منطقه یک شروع به کار نمود. بعدها با پیگیری های صورت گرفته توسط مسئولین سازمان آتشنشانی ایستگاه شماره ۲۰ بصورت مستقل با ١۵ نفر نیرو در خیابان امام خمینی (ره) واقع در پارک نور فعالیت خود را آغاز نمود.

در سال ١٣٧۵ و سالهای  پس از آن با توجه به دستور العمل ها و بخشنامه های وزارت کشور اساسنامه سازمان آتشنشانی تنظیم و برنامه ریزی های لازم جهت استقلال نسبی سازمان به عمل آمد و روز بروز بر اقتدار سازمان افزوده گردید.

در سال ٧٧  هیئت مدیره  سازمان تشکیل گردید و از این سال  به بعد کلیه مکاتبات اداری در خود سازمان انجام میگرفت. اما کارگزینی و امور مالی در شهرداری ادغام بود. در آذر ماه ١٣٧٨ با تاسیس ایستگاه شماره ۳۰، امور اداری به این ساختمان انتقال یافت که فعالیتهای اداری( ماشین نویسی و کامپیوتر ، بایگانی، مکاتبات اداری ، صدور گواهی حریق، بررسی های کارشناسی حریق و …) را انجام میداد. در نیمه اول سال ۱۳٨١ با انتقال پرونده های پرسنلی از شهرداری به سازمان آتشنشانی، کارگزینی بصورت مستقل فعالیت های خود را آغاز نمود.در نیمه دوم سال ٨۴ تعدادسی نفر پرسنل استخدام و واحدهای مالی – کامپیوتر – پیشگیری -حراست به صورت مستقل فعالیتهای خود را آغاز نمود.

هم اکنون سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری زاهدان دارای ۱۰ ایستگاه و یک پایگاه عملیاتی در سطح شهر می باشد.